logo
iLiswave
home language
markメニュー
mark 総合案内
mark コンテンツ一覧
  
mark バックナンバー
  
mark 関連情報
mark利用者サービス
     ブックマーク
     検索履歴
     レビュー履歴


JAIRO/学術機関リポジトリポータル
CiNii/NII論文情報ナビゲータ
中部大学附属三浦記念図書館
中部大学
mark書誌詳細 print back bookmark history help
mark 論文情報  <XC11000020> Detail Navigation Guide

sltfunc
 日本の学校で必要とされる心理教育的援助の専門家とは ― アメリカ合衆国・香港・台湾の比較を通して ―
  今川, 峰子, 2011.03. -- (現代教育学部紀要 ; Vol. 3 (2011.3)). w.  <XC11000020>
この書誌へのURL: COPY URL
Write Review
mark
mark 詳細  
書誌
タイトル
日本の学校で必要とされる心理教育的援助の専門家とは ― アメリカ合衆国・香港・台湾の比較を通して ―
タイトル(その他)
ニホン ノ ガッコウ デ ヒツヨウト サレル シンリ キョウイクテキ エンジョ ノ センモンカ トワ アメリカ ガッシュウコク ホンコン タイワン ノ ヒカク オ トオシテ
タイトル(その他)
About the Specialist of Psychological and Educational Service needed at School in Japan : Compared with the Specialist' Role of USA, Hong Kong and Taiwan
作成者
今川, 峰子||イマガワ, ミネコ||Imagawa, Mineko
公開者
中部大学現代教育学部
書誌構造リンク
ISSN
18833802
雑誌名
現代教育学部紀要
巻次等
3
開始終了ページ
31-42
発行日
2011.03
主題
心理教育的援助、スクールサイコロジスト、スクールカウンセラー、輔導教師、諮商心理士
主題
Psychological and Educational Service, School Psychologist, School Counselor, School Guidance Teacher, Counseling Psychologist
内容記述
この論文では,アメリカ合衆国,香港,台湾の児童・生徒に対する心理教育的援助の専門家について,その役割,権限,そして所属組織などを比較し検討した。アメリカ合衆国では4つの州のスクールサイコロジストとスクールカウンセラーの資格と役割を紹介した。香港と台湾でも,欧米をモデルに専門家が養成され,役割と権限が確立されつつある。香港では,教育心理士と輔導教師が,台湾では諮商心理士と輔導教師がその専門家としての役割を担っていた。日本では,生徒指導主事,進路指導主事,特別支援教育コーディネーターの役割は決められているもの,専門家としての地位,役割,権限がまだ明確でない。教師の指示に従えない,集団行動がとれない,友達と協調することができない,こだわりが強くパニックになるなど,特別支援教育の対象になる子どもが顕在化してきている今日,学校現場の問題に対処するためには,日本の学校に相応しい専門家の役割と権限が求められる。
内容記述
This thesis compared and investigated aspects like the roles and authority of specialists in psychological and educational support services for children and students in the United States, Hong Kong, and Taiwan, as well as the bodies with which they are affiliated. It introduced the qualifications and roles of school psychologists and school counselors from four states in the United States. In Hong Kong and Taiwan specialists continue to be fostered and their roles and authority are being established by using Europe as a model. In Hong Kong educational psychologists and school guidance teachers have played the role of these specialists, while in Taiwan this has been done by counseling psychologists. In Japan, the roles of student counselors, guidance counselors, and special support education coordinators have been determined, but their status, roles, and authority as specialists are still unclear. Nowadays children targeted for special support education are surfacing. They are characterized by not being able to follow the teacher's instructions, act in a group, or cooperate with friends, and they have strong fixations and get into a panic. So now the roles and authority of specialists who are suited to Japanese schools are required in order to handle these problems in classroom settings.
登録日
2012.02.10
資源タイプ
原著
資料種別(NIIタイプ)
Departmental Bulletin Paper
フォーマット
PDFファイル
著者版フラグ
publisher
機関名
中部大学
外部リンク
360LinkはSerials Solutionsのリンクリゾルバーサービスです。 CiNiiは国立情報学研究所が行っている学術論文の検索サービスです。 CiNiiは国立情報学研究所が行っている大学図書館の検索サービスです。 NDL Search
レビュー
Navigation Guide


mark
ブックマーク(BM)機能
追加ボタンを押すとブックマークを追加します
add bookmark  
Navigation Guide
mark
マイフォルダ機能
書誌情報をマイフォルダへ登録できます。
登録ボタンを押すと現在表示している書誌をマイフォルダへ登録します。
add  
Navigation Guide
mark
ファイルに保存
現在、表示している情報をファイルに保存します。
ファイルのエンコードを選択し、保存ボタンを押してください。
エンコード :

download  
Navigation Guide

Copyright (C) 中部大学附属三浦記念図書館 2013 All Right Reserved.