logo
iLiswave
home language
markメニュー
mark 総合案内
mark コンテンツ一覧
  
mark バックナンバー
  
mark 関連情報
mark利用者サービス
     ブックマーク
     検索履歴
     レビュー履歴


JAIRO/学術機関リポジトリポータル
CiNii/NII論文情報ナビゲータ
中部大学附属三浦記念図書館
中部大学
mark書誌詳細 print back bookmark history help
mark 論文情報  <XC16000076> Detail Navigation Guide

sltfunc
 保育者養成校における男子学生の子育て支援に関する意識 - アンケート調査の性別による分析を中心に -
  蘇, 珍伊; 梶, 美保; 三浦, 正子; 山本, 彩未; 花井, 忠征, 2012.03. -- (現代教育学研究紀要 ; Vol. 5 (2012.3)). w.  <XC16000076>
この書誌へのURL: COPY URL
Write Review
mark 詳細  
書誌
タイトル
保育者養成校における男子学生の子育て支援に関する意識 - アンケート調査の性別による分析を中心に -
タイトル(その他)
ホイクシャ ヨウセイコウ ニオケル ダンシ ガクセイ ノ コソダテ シエン ニ カンスル イシキ アンケート チョウサ ノ セイベツ ニヨル ブンセキ オ チュウシン ニ
タイトル(その他)
Awareness of Male Students from the Professional Training College for Childcare Workers Regarding Childcare Support - Centering on the Analysis between Genders in Survey Research -
作成者
蘇, 珍伊||ソ, ジニ||So, Jinyi
作成者
梶, 美保||カジ, ミホ||Kaji, Miho
作成者
三浦, 正子||ミウラ, マサコ||Miura, Masako
作成者
山本, 彩未||ヤマモト, サイミ||Yamamoto, Saimi
作成者
花井, 忠征||ハナイ, タダユキ||Hanai, Tadayuki
公開者
中部大学現代教育学研究所
書誌構造リンク
ISSN
18827098
雑誌名
現代教育学研究紀要
巻次等
5
開始終了ページ
1-9
発行日
2012.03
主題
男子学生(male students), 子育て支援(childcare support), 力量形成(forming the capacity)
内容記述
本研究は、保育者養成校における男子学生の子育て支援に関する意識、特に男性の子育てと男性保育者に関する意識を把握することを研究目的としている。そのために、性別による分析を行うことで男子学生と女子学生の意識の違いを検証した。調査対象は、本大学幼児教育学科学生208名であり、調査方法は、アンケートを用いた無記名の自記式調査である。分析方法としては、単純集計、記述統計量を算出し、性別による違いを検証するためにX2検定とt検定を行った。分析の結果、志望動機や進路希望は、男子より女子学生の方が保育者の志向が高く、子育て支援の内容や知識・考えについても、女子学生の方が、意識が高い傾向がみられた。また、男子学生は、男性保育者と男性の子育てに関する考えについては、男性の子育ての必要性は感じているものの、男性保育者の就職や仕事についての不安を抱えている傾向がみられた。以上の結果から、保育者養成校における男子学生の力量形成を促せるために、男子学生の子育てに関する意識を高め、より多くの知識・経験を積むことができるように支援することと、同時に男性保育者のアイデンティティを形成させることが求められる。
内容記述
This research is aimed at understanding the awareness of male students from the Professional Training College for Childcare Workers regarding childcare support and, in particular, regarding childcare by males and male childcare workers. To this end, analysis was conducted between genders, with a view to identify the difference in their awareness between male students and female students. A research was conducted into 208 college students from the Department of Early Childhood Education, to whom self-administered questionnaires were distributed. For the analysis, the data were simply totaled, descriptive statistics were calculated, and X2 test & t-test were conducted to identify the difference between genders. As a result of the analysis, it was found that compared to male students, female students had higher motivation and wished to go to college so as to become childcare workers, and also had higher awareness, knowledge and thought about childcare support. Moreover, although male students felt the need for them to become male childcare workers and to participate in childcare, they had anxieties regarding the employment and occupation of male childcare workers. From what is stated above, it may be derived that the Professional Training College for Childcare Workers need to enhance the awareness of male students regarding childcare support in order to promote the formation of their capacity, help them accumulate more knowledge and experience, and encourage them to establish their identity as male childcare workers.
登録日
2016.05.10
資源タイプ
原著
資料種別(NIIタイプ)
Departmental Bulletin Paper
フォーマット
PDFファイル
著者版フラグ
publisher
機関名
中部大学
外部リンク
360LinkはSerials Solutionsのリンクリゾルバーサービスです。 CiNiiは国立情報学研究所が行っている学術論文の検索サービスです。 CiNiiは国立情報学研究所が行っている大学図書館の検索サービスです。 NDL Search
レビュー
Navigation Guide


mark
ブックマーク(BM)機能
追加ボタンを押すとブックマークを追加します
add bookmark  
Navigation Guide
mark
マイフォルダ機能
書誌情報をマイフォルダへ登録できます。
登録ボタンを押すと現在表示している書誌をマイフォルダへ登録します。
add  
Navigation Guide
mark
ファイルに保存
現在、表示している情報をファイルに保存します。
ファイルのエンコードを選択し、保存ボタンを押してください。
エンコード :

download  
Navigation Guide

Copyright (C) 中部大学附属三浦記念図書館 2013 All Right Reserved.