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 「総合的な学習の時間」におけるESD(持続可能な開発のための教育)の視点と展開
  宮川, 秀俊; 磯部, 征尊; 中島, 康博, 2018.03. -- (現代教育学部紀要 ; Vol. 10 (2018.3)). w.  <XC17000116>
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書誌
タイトル
「総合的な学習の時間」におけるESD(持続可能な開発のための教育)の視点と展開
タイトル(その他)
ソウゴウテキナ ガクシュウ ノ ジカン ニ オケル ESD ジゾク カノウナ カイハツ ノ タメノ キョウイク ノ シテン ト テンカイ
タイトル(その他)
Perspective and Expansion of ESD (Education for Sustainable Development) On the Period for Integrated Study
作成者
宮川, 秀俊||ミヤガワ, ヒデトシ||Miyagawa, Hidetoshi
作成者
磯部, 征尊||イソベ, マサタカ||Isobe, Masataka
作成者
中島, 康博||ナカシマ, ヤスヒロ||Nakashima, Yasuhiro
公開者
中部大学現代教育学部
書誌構造リンク
ISSN
18833802
雑誌名
現代教育学部紀要
巻次等
10
開始終了ページ
39-46
発行日
2018.03
主題
小学校学習指導要領、総合的な学習の時間、ESD(持続可能な開発のための教育)
主題
Course of Study for Elementary Schools, the Period for Integrated Study, ESD (Education for Sustainable Development)
内容記述
「総合的な学習の時間」は、中央教育審議会が初めて平成8年度に提唱後、この後の教育課程で本格的に実施されてきたが、その目的・目標が十分に理解されないこともあり、教育内容や教育方法において、さらに評価でも様々な課題を有していると思われる。この「総合的な学習の時間」は設置後約20年になると共に、これからの新教育課程において、新たな課題としてESDとの係わりにも注目されている。本報告では、今後のよりよい「総合的な学習の時間」の実践に向け、(1)学習指導要領におけるESDの位置付け、(2)ESDの拠点として位置付けられている、ユネスコスクールにおけるESD活動の現状、(3)ユネスコスクールにおけるESDの実践事例、について検討することを目的とした。
内容記述
“The Period for Integrated Study" has been practiced in the educational curriculum since it was proposed by Central Council for Education for the first time in 1996. However, because its objectives and aims are not well understood, there seems to be various problems in the educational contents and methods, and furthermore, in evaluations. Thus, with approximately 20 years since its establishment, its relationship with ESD attracts attention, as a new issue, in the new educational curriculum. This paper aims to study following topics; 1) How ESD is regarded in the course of study 2) The current situation of ESD activities at UNESCO Schools, which are regarded as ESD bases 3) Practical cases of ESD at UNESCO Schools
登録日
2018.03.31
資源タイプ
原著
資料種別(NIIタイプ)
Departmental Bulletin Paper
フォーマット
PDFファイル
著者版フラグ
publisher
機関名
中部大学
外部リンク
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